تبلیغات
آنتی درویش قم - نظر عرفای شیعه در مورد دراویش
 نظر عرفای شیعه در مورد دراویش ...

آخوند ملاحسینقلی همدانی

ملاحسینقلی همدانی را می‌توان گفت بنیان‌گذار علم اخلاق بوده و سیره وی همچنان مورد استفاده علمای اخلاق است. بیش از 300 نفر مستقیم و غیر مستقیم زیر نظر این مرد بزرگ تربیت شدند كه هر یك ستاره‌ای در آسمان معرفت شده و با نور خود تشنگان راه را سیراب نمودند. ملاحسینقلی همدانی كه صوفیان با اصرار و التماس بر سر كلاس اخلاق وی حاضر می‌شدند، در یكی از دستورالعمل‌های گهربار خود برای سیر و سلوك ضلالت صوفیه را مشخص می‌سازد و می‌فرماید: «مخفی نما‌ناد بر برادران دینی كه به جز التزام به شرع شریف در تمام حركات و سكنات و تكلمات و لحظات و غیرها راهی به قرب حضرت ملك‌ الملوك جل جلاله نیست، و به خرافات ذوقیه كَما دَأبُ الْجُهّالِ وَ الصّوفِیَّةِ خََذَلَهُمُ اللهُ (چنان كه روش نادانان و صوفیان كه خداوند خوارشان سازد، است) راه رفتن لا یُوجِبُ إلّا بُعْدًا (جز دور گشتن را موجب نمی‌شود). اگر چه ذوق در غیر این مقام (مقام صوفیه) خوب است.» اهمیت شرع در نزد شاگردان آخوند نیز از آثار آن‌ها همچون المراقبات میرزا جواد آقا ملكی تبریزی و تذكرةالمتقین شیخ محمد بهاری كاملا مشهود است.

میرزا جواد آقا ملكی تبریزی

عرفان میرزا جواد آقا ملكی نزد اهل معرفت كاملا شهره است و جان تسلیم مالك هستی كردن وی به هنگام اقامه نماز و گفتن تكبیره‌الاحرام و احقاق حدیث «الصلوة معراج المؤمن» در مورد این عارف سترگ، معروف است. ایشان در كتاب ارزشمند المراقبات (اعمال السنه) خود كه یكی از بزرگ‌ترین آثار به جای مانده در عرفان و اخلاق و سیر و سلوك الی الله است، خطر صوفیه را از كافرین و مشركین و منافقین نیز بدتر می‌داند و در مورد آنان می‌نویسد: «ترك صورت (عبادات) چنان‌كه در صوفیان -خذلهم الله- دیده می‌شود، هم ضلال (گمراهی) است و هم اضلال (گمراه كننده) و خروج از دین در آن مشاهده می‌شود و برای اسلام زیان‌بارتر از هر چیز است.» عبارت زیان‌بارتر از هر چیز كاملا عمق خطر را مشخص می‌سازد.

آیت‌الله میرزا سید علی آقا قاضی

آیت‌الله قاضی عارف بزرگی بود كه درباره او گفته‌اند شاید از صدر اسلام تاكنون عارفی به جامعیت وی نیامده است. كه صوفیان افتخار اظهار ارادت به ایشان را داشتند، همواره می‌فرمود با دراویش و طریق آن‌ها كاری نداریم، طریقه طریقه علما و فقها است. بهار علیشاه رییس فرقه گنابادی‌های نجف و كوفه بود. وی فقط یك دستار می‌پوشید، دستار یك لباس بسیار گشاد است، ولی لباس‌های داخلی‌اش خیلی كثیف بود. آیت‌الله قاضی به او می‌فرمود: آخر این چه وضعی است؟ خودت را تمیز كن، فقط این دستار را پوشیده‌ای كه چه؟! ایشان می‌گفت آدم باید به بدنش خوب برسد، تمیز باشد، مرتب باشد، عطر بزند، لباس‌هایش خوب باشد، نه این كه تن را رها كن تا نخواهی پیراهن، كه چه بشود آخر؟! می‌گفتند فرقه ذهبیه به ما خیلی اظهار ارادت می‌كنند ولی من با آن‌ها ارتباط ندارم، ما با ذهبیه چكار داریم. حضرت آیت‌الله در جای دیگر فرموده بود «اولین گام در راه سیر و سلوك تصحیح اجتهاد یا تقلید است»

آیت‌الله علامه سید محمد حسین طباطبایی

علامه ذوالفنون كه جامعیت وی بر اهل علم از غیر مسلمانان نیز پوشیده نیست، می‌فرماید: «اكثریت متصوفه این بدعت را پذیرفتند و همین معنا به آن‌ها اجازه داد كه برای سیر و سلوك، رسم‌هایی و آدابی كه در شریعت نامی و نشانی از آن‌ها نیست، باب كنند و این سنت‌تراشی همواره ادامه داشت. آداب و رسومی تعطیل می‌شد و آداب و رسومی جدید باب می‌شد تا كار به آنجا كشید كه شریعت در یك طرف و طریقت در طرف دیگر قرار گرفت و برگشت این وضعیت بالمال به این بود كه حرمت محرمات و اهمیت واجبات از میان رفت، شعائر دین تعطیل و تكالیف ملغی شد. یك صوفی جایز دانست هر حرامی را مرتكب شود و هر واجبی را ترك كند

آیت‌الله میرزا علی‌اكبر مرندی

عرفان آیت‌الله مرندی كه از شاگردان عارف نامدار آیت‌الله قاضی بوده مانند دیگر عارفان راستین از شریعت و عترت و كتاب الهی نشأت گرفته بود و به همین خاطر همواره به شاگردان خویش توصیه و تاكید می‌كرد كه تنها با عمل كردن به واجبات و مستحبات و ترك محرمات و مكروهات می‌توان زمینه سیر به سوی كمال را پیدا كرد و در این باره با تصوف و طریقه صوفی‌گری مخالفت كرده و خطرناك بودن آن را به شاگردانش گوشزد می‌فرمود.

آیت‌الله سید شهاب الدین مرعشی نجفی

ایشان كه چندین بار نیز خدمت ولی عصر (عج) مشرف شده و از معدود بزرگان طول تاریخ اسلام است كه حتی از بزرگان اهل سنت و زیدیه اجازه روایی داشته است،

می‌فرماید: «مصیبت صوفیه بر اسلام از بزرگترین مصائبی است که ارکان اسلام را ویران کرده است به گونه‌ای كه از اساس دین، سنگی را بر سنگی باقی نگذاشتند، نصوص قرآن و سنت را بر خلاف ظاهر آیات تأویل نمودند و با احکام فطری و عقلی اسلام مخالفت کردند و به وحدت وجود بلکه موجود معتقد شدند و به عبادات صوفیانه و مداومت بر اوراد و اذکاری که سراسر از کفریات و اباطیل پر بود و ساخته رؤسای صوفیه بود، پرداختند و ملتزم به نوعی از ذکر که آن را ذکر خفی قلبی! نامند، شدند که از طرف راست قلب شروع شده و به طرف چپ قلب ختم می‌شود! چه عجیب است این اوراد و اذکار و اعتقادات بی‌اصل و اساس و گزاف

آیت‌الله بانو نصرت امین اصفهانی

در عظمت بانوی اصفهانی آن عارفه نامی، همین بس كه از افتخارات آیت‌الله مرعشی نجفی این است كه از ایشان اجازه روایی داشته است. بانو امین نصیحت فرمود: «بله، كسی كه می‌خواهد آدم بشود، كسی كه می‌خواهد به خدای تبارك و تعالی نزدیك شود، باید مواظب دام‌هایی كه پهن شده است، قَطّاع الطریق‌هایی كه ایجاد شده‌اند، باشد. بنابراین باید درس بخوانید و علوم دینی را كسب كنید. فریب اهل تصوف را مخورید! فریب كسانی را كه دام پهن كردند به عنوان عرفان و طریق را مخورید! فریب كسانی كه می‌گویند

بشوی دفتر اگر همدرس مایی كه علم عشق در دفتر نباشد

این شعر را بهانه می‌كنند برای سوق دادن بندگان خدا به دوری از درس و علوم دینی تا از ناآگاهی مردم سوء استفاده كنند. فریب مخورید! بخوان دفتر اگر همدرس مایی، كه علم عشق در كتاب خدا و در دفتر محمد و آل محمد (ص) باشد». این بانوی بزرگوار تاكید زیادی به درس خواندن داشت.

آیت‌الله شیخ محمد جواد انصاری همدانی

آیت‌الله قاضی در مورد این عارف كامل فرمود ایشان تنها كسی بوده كه با ریاضات سنگین علم توحید را بدون استاد و مستقیما از خدا دریافت داشته است.

آن‌چه را كه آیت‌الله انصاری شدیدا با آن مخالف بود و آن را دور كننده آدمی از راه می‌دانست، سلك تصوف و درویشی بود و می‌فرمود: من این‌ها را بررسی كردم و دیدم برنامه‌ای مغایر با شریعت اسلام دارند. آیت‌الله انصاری از اندك توجهی كه به دراویش و تصوف بشود، منع می‌كرد و هر وقت بزرگان و رؤسای سلسله‌های مختلف برای استفاده به محضر گهربار ایشان مشرف می‌شدند، اول سعی می‌كرد آن‌ها را راهنمایی و ارشاد كند و اگر قبول نمی‌كردند، از آنان دوری می‌گزید. ایشان به آنان می‌فرمود توبه شما آن است كه هر كس را در مسیر خود آورده‌اید، به طریق صحیح اهل بیت عصمت (ع) برگردانید.

فرزند ایشان حاج احمد انصاری نقل می‌كرد كه در همدان با مرد وارسته‌ای به نام سید علی كاشف آشنا شدم. ایشان درویش نبود؛ ولی برای این كه شناخته نشود، در كسوت درویشی در آمده بود. یك بار ایشان به من گفت اگر پدرت اجازه دهد من شما را با طی الارض به مكه و مدینه می‌برم. من آرزو داشتم هم به مكه بروم و هم از نزدیك طی‌الارض را ببینم؛ ولی وقتی به خدمت پدرم عرض كردم، ایشان شدیدا مخالفت كرد و فرمود درست نیست و اضافه كردند اگر از روی شرع بروی بهترش نصیب شما می‌شود. بعد‌ها آیت‌الله انصاری به شاگردانش فرمود نخواستم احمد از كسی كه در كسوت درویشی است چنین چیزی ببیند، چون توجهش به آنان جلب می‌شد ولی اگر آن شخص در این كسوت نبود اجازه می‌دادم. همان‌گونه كه از این ماجرا مشخص می‌شود، ایشان حتی كسی را كه درویش نبوده و تنها ظاهر درویشی داشته برای جلوگیری از گمراهی پسرش منع و رد می‌نماید.

آیت‌ الله انصاری مكرر می‌فرمود دراویش با ریاضت، نفس خود را قوی می‌كنند و این غلط است؛ بلكه باید نفس را تزكیه كرد «قَدْ أفْلَحَ مَنْ زَكّیها». ایشان به شخصیت‌های عرفانی واقعی احترام فوق‌العاده‌ای قایل بودند، مانند مرحوم سید بن طاووس، آخوند ملا حسینقلی همدانی، شیخ محمد بهاری و ... . می‌فرمود این‌ها از كملین عرفا هستند، زیرا هم به شرع مسلط بودند و آن را رعایت می‌كردند و هم به عرفان. دأب و روش تربیت ایشان همان راه و شیوه مرحوم آخوند ملا حسینقلی همدانی بود، یعنی التزام كامل به شرع اسلام و این كه سالك تنها از طریق شرع است كه می‌تواند به جایی برسد.

آیت‌الله انصاری می‌فرمود تبعیت كامل از علمای شریعت، اولین قدم سالك است و خطر مهم و امتحان بزرگی كه سالك در این مسیر دارد، بد‌بینی و بی‌اعتنایی به علمای شریعت است. سالك نباید در این دام بیفتد. زیرا این علما هستند كه مروج دین می‌باشند. ایشان خود بسیار ملتزم به شرع بود. علاوه بر انجام واجبات و ترك محرمات، تمام مستحبات و پرهیز از مكروهات را در حد توان انجام می‌داد. تقید ایشان به شرع چنان بود كه حتی در سخنانش به جای عبارات عرفا و دراویش، از واژه‌ها و اصطلاحات حدیث و اخبار استفاده می‌كرد. آیت‌الله انصاری هیچ وقت كسی را كه كار نمی‌كرد و سربار جامعه بود و مانند صوفیان فقط به عبادت می‌پرداخت، به سلك شاگردان خود راه نمی‌داد و می‌فرمود در روایات چنین شخصی لعن شده است. به افرادی كه در سیر و سلوك و عرفان وارد می‌شدند، می‌فرمود اول مسایل و احكام شرعی‌تان را محكم كنید و بعد برای دستورالعمل بیایید.

آیت‌الله سید روح الله خمینی

این عارف بزرگ از جوانی مورد ارادت سایر عرفا همچون آیت‌الله انصاری همدانی، بانو امین اصفهانی، آیت‌الله مرندی و ... بوده است. كتاب «شرح دعای سحر» كه از مصنفات ایشان است در زمانی تالیف شد كه بیش از 27 سال از عمر شریفش نگذشته بود و محتوای كتاب عظمت عرفانی این ابرمرد را نشان می‌دهد. ایشان در اشعاری صوفیه را مذمت كرده می‌فرماید:

از صوفی‌ها صفا ندیدم هرگز زین طایفه من وفا ندیدم هرگز

زین مدعیان که فاش انا الحق گویند با خودبینی فنا ندیدم هرگز

و در جای دیگر می‌فرماید:

«آن چه پیش بعضی اهل تصوف معروف است كه نماز، وسیله معراج وصول سالك است و پس از وصول، سالك مستغنی از رسوم شود، امری باطل بی‌اصل و خیال خام بی‌مغزی است كه با مسلك اهل الله و اصحاب قلوب مخالف است و از جهل به مقامات اهل معرفت و كمالات اولیاء صادر شده است

 

آیت‌الله شیخ محمد تقی بهجت

و اما در بین علمای كنونی آیت‌الله العظمی بهجت كسی است كه عرفان وی ثابت شده است و ایشان به این عنوان در بین خواص و عوام از شیعه و سنی معروف است. ایشان كه سخنان گهربارش سرلوحه عرفای اهل سنت نیز قرار می‌گیرد، می‌فرماید: «مهم، عمل به وظیفه شرعیه است. عمل به دستورات آسمانی، عرفان واقعی را به انسان می‌نمایاند و به جایی می‌رسد که می‌گوید ما اَعْبُدُ رَبًّا لَمْ اَرَهْ. عرفان حقیقی از التزام کامل به تمامی دستورات شرع مقدس که اهم دستورات آن ترک معصیت در اعتقاد و عمل است، حاصل می‌شود و این التزام به عقیده و عمل، باید در همه باشد تا نتیجه دهد. مسلمات را در مسایل شرعی رعایت کنید و بعد جانب احتیاط را نمایید. به كدیگر نگاه نكنید. به دفتر شرع نگاه كنید و عمل و ترك را مطابق با آن نمایید. باید به رساله عملیه (توضیح المسائل) بنگرید. آن را بخوانید و بفهمید و حلال و حرام را با آن تشخیص دهید. پس نمی‌توانید بگویید نمی‌دانیم چه كار كنیم و چه كار نكنیم. حضور در خانقاه و شرکت در مجالس صوفیه و پیروی از دستورات قطب و امثال آن جایز نیست.                                              ربنا لا تزغ قلوبنا بعد اذ هدیتنا و هب لنا من لدنک رحمه انک انت الوهاب


نوشته شده توسط شهروند در شنبه 16 مهر 1390 و ساعت 03:20 ب.ظ
ویرایش شده در - ساعت -
 نوشته های پیشین
+ سخنرانی مرحوم کافی در مورد تصوف و فرقه گنابادی
+ فیلم فتنه ی درویش2
+ مسئولی که خودش را به خواب زده است نمی شود بیدار کرد.به کدامین گناه!!! چه کسی پاسخگوست؟؟؟
+ خبرنامه طریقت گمراهی
+ روحانیت متعهد در بیان روح الله الموسوی الخمینی
+ نشریه فتنه درویش 3
+ قابل توجه دستگاه قضا و ضابطین
+ نظم ما در بی نظمی است قانون مداری هم در حرافی است
+ مدعی العموم یا مدعی المسئول
+ فراخوان عمومی برای هر گونه مناظره، مباهله و... با مدعیان معنویت و عرفان
+ دکتر رمضانی خط و نشان می کشد!!!
+ دراویش را بزرگ کنید اما در جهت منفی
+ امام جمعه اکبرآباد: با صراحت اعلام کردند که ما از قبل از این جریان حاضر به مناظره با سران گنابادی در جمع عمومی بوده ایم و هستیم.
+ قابل توجه شهرداری و سربازان گمنام امام زمان (عجج) در شهرستان کوار
+ انحراف در بزرگان صوفیه

صفحات :