تبلیغات
آنتی درویش قم - نظرات مراجع تقلید در مورد دراویش
 نظرات مراجع تقلید در مورد دراویش ...

نظر مراجع محترم تقلید درباره صوفیه چیست؟ آیا علمای سابق با صوفیان هم درگیر بودند؟

ارسال شده توسط elmkhah در تاریخ 26. آبان 1389 - 21:41

شیخ بهایى
در كشكول از حضرت رسول صلى‏الله‏علیه‏و‏آله روایت كرده كه فرمود : « قیامت، قیام نخواهد نمود بر امت من تا كه بیرون آیند طایفه‏اى از امت من كه آنها را صوفى گویند، نیستند از امت من، حلقه زنند از براى ذكر سرهاى خود را، و بلند سازند به ذكر صداهاى خود را، گمان كنند كه آنها بر طریقه ابراهیم‏اند. بلكه آنها گمراه‏ترند از كفار و از اهل آتش هستند، از براى آنها نعره‏هاست مثل نعره‏هاى خرها، قولشان قول فجّار است و عملشان عمل جهّال و آنها نزاع‏كنندگان با علمایند، ایشان ایمان ندارند و به اعمال خود عُجب كنند و حال آن كه از براى ایشان از عمل خود غیر از تعب نباشد».
ملا محسن فیض كاشانى
عارف وارسته، در كتاب وافى و كتاب بشارة الشیعه به مذمت صوفیه پرداخته و بدعت‏هاى آنها مانند غنا و سماع و حركات خاصه و دعاوى گمراه كننده را افشا مى‏كنند.
حضرت آیت‏الله خامنه‏اى:
سؤال: آیا شركت كردن در مجالس صوفیه و انجام اعمال و گفتن اذكار آنان و حضور در خانقاه آنها چه صورت دارد؟
جواب : جایز نیست و كسانى كه اوامر و نواهى قرآن كریم را قبول داشته و به امامت ائمه علیهم‏السلام معتقدند چه بهتر است كه اسم جداگانه‏اى را كه لازم نیست بلكه مضرّ است كنار گذاشته و در جماعت عظیم ملت بزرگ و مسلمان خود منسلك باشند
حضرت آیت الله مكارم شیرازى:
سؤال: ایجاد مكتب‏ها و مرام‏هاى انحرافى یكى از اهداف شوم قدرت‏هاى استكبارى بوده است. در طى سال‏هاى اخیر فرقه‏هاى مختلف صوفیه در حال فعالیت گسترده‏ترى گردیده و مراكزى را به عنوان پایگاه‏هاى خود بنا مى‏سازند. مستدعى است نظر خود را درباره صوفیه و مشاركت و ایجاد بناها و مراكز تبلیغى آنان و شركت در محافل آنها بیان فرمایید.
جواب : تمام فرق صوفیه داراى انحرافاتى هستندو شركت در فعالیت‏هاى آنان و كمك به اهدافشان جایز نیست. تمام فرق صوفیه و از جمله فرقه ذهبیه احمدیه داراى انحرافاتى هستند و خوشبختانه بعد از انقلاب اسلامى بسیارى از مراكز آنان تعطیل شد. مسؤولین محترم دزفول هم نباید اجازه تأسیس یا تعمیر خانقاه تحت هر اسم و عنوانى به آنها بدهند. همیشه موفق باشید.
حضرت آیت الله سیستانى:
اجتناب از حضور در مجامع آنان و دور كردن مردم از آنها لازم است.
حضرت آیت الله تبریزى(ره):
هر مسلمانى كه بر خلاف آن چه علماى شیعه در رساله‏هاى عملیه فرمودند، عمل كند باطل است و ترویج و اعانت و شركت در مجالسى كه بر خلاف آن چه علماى شیعه فرمودند تشكیل شود مشروعیت ندارد.
حضرت آیت الله فاضل لنكرانى(ره):
معبد مسلمانان مسجد است و رفتن به خانقاه اگر براى این باشد كه گمان كند آنجا خصوصیت و شرافتى بر سایر امكنه دارد صحیح نیست بلكه اگر به این عنوان بروند كه آن جا شرعا پایگاه ذكر و مدح و منقبت است حرام مى‏باشد. لذا بر عموم مسلمانان است كه براى امور عبادى، مذهبى و اعیاد موالید ائمه علیهم‏السلام در مساجد اجتماع كنند كه «انما یعمر مساجد الله من آمن بالله» و شما هم در مقابله با این حركت طبق شرایط و مراحل امر به معروف و نهى از منكر عمل كنید.
سؤال: چند ماهى است كه ضمن تكالیف دینى، شب‏هاى جمعه براى دعا و انابه به درگاه خدا در خانقاه شركت مى‏كنم. چون مشاهده كردم بجز قرائت قرآن و دعا و ثنا و یك ذكرى هم براى مولا، چیز دیگرى در آنجا انجام نمى‏دهند؛ حالا رفتن من به آن جا ثواب دارد یا نه؟
حضرت آیت الله سید محمدرضا گلپایگانى:
واضح است كه معبد مسلمانان مسجد است و رفتن به خانقاه اگر براى این باشد كه گمان كنید آنجا خصوصیت و شرافتى بر سایر امكنه دارد بدعت و حرام است. و به علاوه، این تشكیلات، موجب تفرقه مسلمین و اختلاف و ضعف آنها مى‏شود و ذكرهایى كه در آن جا خوانده مى‏شود اگر مدرك و سند معتبرى نداشته باشد خواندنش به قصد ورود جایز نیست و اگر اعتبار آن هم با عقاید حقه موافق نباشد خواندنش مطلقا حرام است. شما در وظایف خود به رساله‏هاى عملیه و در اذكار و ادعیه به كتب دعا مانند مفاتیح الجنان رجوع كنید.
حضرت آیت الله سید محمدرضا گلپایگانى:
سؤال: رفتن به خانقاه دراویش جهت استماع مرثیه و سوگوارى ائمه علیهم‏السلام و اقامه فاتحه مردانه و زنانه با وجود مساجد و شركت نمودن در اجتماع آنان به عنوان اعیاد و غیره و منبر رفتن در آن‏جا جهت ختم فواتح و كمك به ساختمان خانقاه جایز است یا نه؟
جواب : امور مذكوره ترویج باطل است و جایز نیست. اعاذنا الله من فتن آخر الزمان.
حضرت آیت الله صافى گلپایگانى:
صوفیه با فرقه‏ها و انشعابات بسیارى كه دارند اگر چه در انحراف در یك سطح نیستند و بسا كه برخى از آنان از ربقه اسلام شمرده نشوند در مجموع منحرف‏اند و عقاید خاصه‏اى كه دارند غیر اسلامى است؛ بنابراین مشاركت در ایجاد بناها و مراكز تبلیغى آنها و شركت در محافل آنها خلاف شرع و حرام است.
چون روش گروه مذكور بر خلاف روش رسول اكرم صلى‏الله‏علیه‏و‏آله و ائمه هدى علیهم‏السلام است و در اسلام محلى به نام خانقاه وجود ندارد این روش، انحراف از طریقه متشرّعه كه متلقاه از ائمه هدى علیهم‏السلام است و موجب اضلال مى‏باشد، مباشرت در ساختن خانقاه و كمك مالى براى ساختن آن و همكارى با این گروه و موافقت با ساختن آن به هر شكلى حرام است. خداوند مؤمنین را از فتن مُضلّه محفوظ بدارد. و الله العالم.
حضرت آیت الله بهجت:
سئوال: مستدعى است به این چند سؤال، جواب مرفوم فرمایید:
1
ـ ساختن خانقاه و تجدید بناء شرعا حكم آن چیست؟
2
ـ كمك كردن در جهت ساخت خانقاه و برپایى مراسم در آن و هرگونه كمك كردن و تقویت این فرقه‏هاى دراویش، حكم آن چیست؟
3
ـ حكم شركت كردن در مراسم و حضور در خانقاه چیست؟
4
ـ آیا فرقى بین فرق دراویش مثل ذهبیه، سلفیه، خاكسار و... هست؟
جواب : هر چه سبب تفرقه در بین مسلمان‏ها باشد جایز نیست و آن‏چه در اسلام معروف است همان مساجد و حسینیه‏ها و امثال آنهاست و هر عنوانى كه سبب تشكیل حزب و گروهى شود كه مولّد فرقه‏اى از 72 فرقه شود باطل است و تأسیس و ترویج آن جایز نیست و الله العالم.
سؤال: 1ـ شركت در مجالس ذكر و دعاى فرقه‏هاى صوفیه از جمله ذهبیه احمدى كه در اماكن هم‏چون خانقاه و حسینیه و نام‏هایى از این دست كه ویژه عبادت این فرقه ساخته مى‏شود چه حكمى دارد؟
2
ـ كمك مادى یا معنوى (مثل دادن مجوز قانونى از طریق دولت) در ساخت و عمران اماكن عبادت و ذكر فرقه‏هاى منحرفى هم‏چون ذهبیه احمدى چه حكمى دارد؟
3
ـ با عنایت به احادیث مختلفى كه در باب ضلالت و حتى عناد فرق منحرفه صوفیه با اهل بیت عصمت و طهارت رسیده است، بعضى مراجع ذى ربط مجوز قانونى جهت ساخت یك عبادتگاه به نام حسینیه احمدى جهت فرقه ذهبیه در شهر دارالمؤمنین دزفول صادر نموده‏اند، وظیفه مؤمنین نسبت به این قصور و احیانا تعمّد بعضى مسؤولین در صدور یك مجوز قانونى كه هیچ وجهه شرعیه‏اى ندارد چیست؟
4
ـ با توجه به قصور و اهمال مسئولین شهر آیا از باب وظیفه نهى از منكر تخریب این حسینیه (حسینیه احمدى) كه معبد فرقه ذهبیه احمدى و بدعتى آشكار در دین اسلام است، چگونه مى‏باشد؟
حضرت آیت الله بهجت:
تأسیس وترویج این قبیل اماكن و مجالس كلاً جایز نیست و نهى از منكر و جلوگیرى از آن‏ها با احراز شرایط امر به معروف بر همگان واجب است.
اما برای بهتر متوجه شدن شما مقاله ای نیز از جناب آقای خسرو پناه در ادامه می آوریم
نقد تصوف درآینه دانشمندان اسلامی


نوشته شده توسط شهروند در یکشنبه 10 مهر 1390 و ساعت 08:07 ب.ظ
ویرایش شده در - ساعت -
 نوشته های پیشین
+ سخنرانی مرحوم کافی در مورد تصوف و فرقه گنابادی
+ فیلم فتنه ی درویش2
+ مسئولی که خودش را به خواب زده است نمی شود بیدار کرد.به کدامین گناه!!! چه کسی پاسخگوست؟؟؟
+ خبرنامه طریقت گمراهی
+ روحانیت متعهد در بیان روح الله الموسوی الخمینی
+ نشریه فتنه درویش 3
+ قابل توجه دستگاه قضا و ضابطین
+ نظم ما در بی نظمی است قانون مداری هم در حرافی است
+ مدعی العموم یا مدعی المسئول
+ فراخوان عمومی برای هر گونه مناظره، مباهله و... با مدعیان معنویت و عرفان
+ دکتر رمضانی خط و نشان می کشد!!!
+ دراویش را بزرگ کنید اما در جهت منفی
+ امام جمعه اکبرآباد: با صراحت اعلام کردند که ما از قبل از این جریان حاضر به مناظره با سران گنابادی در جمع عمومی بوده ایم و هستیم.
+ قابل توجه شهرداری و سربازان گمنام امام زمان (عجج) در شهرستان کوار
+ انحراف در بزرگان صوفیه

صفحات :